یک متخصص طب ایرانی: عواقب ناگوار جنبش های ضد واکسن در تاریخ موجود است
یک متخصص طب ایرانی با اشاره به عواقب ناگوار جنبش های ضد واکسن که در سابقه تاریخی ایران و جهان موجود است و تاکید بر پیشگامی ایران در واکسیناسیون پیش از کشف جهانی آن، حمایت خود را از پویش «طب سنتی مخالف واکسیناسیون نیست»، اعلام کرد.
به گزارش وبدا، دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش، متخصص طب ایرانی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه واکسیناسیون علیه آبله در ایران به صورت ایلیاتی و پیش از کشف واکسن این بیماری توسط ادوارد جنر انجام می شد، گفت: در قبیله سنگسری، پیرزنان ترشحات آبله را در پارچه ای تمیز نگه داشته، خشک می کردند و می ساییدند و سپس با سوزن به پوست بچه ها می زدند و دلاکان و سلمانی ها هم این کار را انجام می دادند.
وی افزود: در سیستان و بلوچستان نیز وقتی کودکان دچار زخم می شدند، آنها را با آبله گاوی مواجه می کردند و به این کار، "پوتوگاو" می گفتند که این موضوع را یوهان لوییس شلیمر نیز در کتاب خود آورده است.
وی با بیان اینکه آبله کوبی رسمی، 16 سال پس از کشف واکسن آبله توسط ادوارد جنر به ایران آمد، ادامه داد: برای این موضوع قانونی وجود نداشت، تا اینکه امیرکبیر روی کار آمد و قانون آبله کوبی توسط او بنا نهاده شد.
وی خاطرنشان کرد: امیرکبیر سیاستی فراگیر در تمام مناطق کشور در نظر گرفت و بر اجرای آن پافشاری کرد، اما با شهادت او این امر ناتمام ماند و بعدها با شکل گیری کمیسیون حفظ الصحه، بار دیگر از سر گرفته شد.
دکتر سیاهپوش با اشاره به سوابقی از جنبش های ضد واکسن در ایران و جهان، بیان کرد: بزرگنمایی عوارض واکسن و بی اثربودن آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری، وجود عناصر سمی در واکسن و مشکلات بهداشتی پس از تزریق آن، از جمله مواردی است که این جنبش ها با تحریف علم و تغییر فرضیه ها، به جذب مخاطبان می پردازند.
وی اصرار بر حق عدم واکسیناسیون، سود فراوان و سانسور نظرات مخالف و حمله به منتقدان را از دیگر روش های جلب مخاطب توسط این جنبش ها برشمرد و افزود: نقل داستان هایی از افراد معروف از کودکانی که دچار عارضه شده اند، ایجاد تردید در مردم با طرح بحث ربات ها و ترول های مرتبط با واکسن و بحث سودآوری فراوان برای شرکت های سازنده، در بسیاری از مواقع برای اهداف این جنبش ها موثر بوده اند.
امروزه گسترش جنبش های ضد واکسن مدیون فضای مجازی است
دکتر سیاهپوش، گسترش امروزی جنبش های ضد واکسن را مدیون فضای مجازی دانست و با اشاره به عواقب اقدامات این جنبش ها در دوره های گذشته که شیوع گسترده آن بیماری را به دنبال داشته است، تاکید کرد: نباید عده ای در کشور با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم و تبلیغ داروهای بی نام و نشانی با نام واکسن طبیعی، ابهامات غیرعلمی درخصوص واکسیناسیون ایجاد کرده و سلامت جامعه را به خطر بیندازند.