وزیر بهداشت: مهمترین اقدام هر دانشگاهی "دانشجوپروری" است
وزیر بهداشت در اختتامیه پانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور با تشریح سه ویژگی رشته علوم پزشکی گفت: اساسی ترین حوزه آموزش بر عهده "اساتید" است و مهمترین اقدام هر دانشگاهی نیز "دانشجوپروری" است.
به گزارش وبدا فسا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر بهرام عین اللهی در اختتامیه پانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور عنوان کرد: قبل از انقلاب، وضعیت سلامت ایران جدا از وابستگی به غرب، دچار وضعیت بدی بود، بهطوریکه سن امید به زندگی 55 سال بود و فقط 20درصد داروها در داخل کشور قابل تولید بود و لیسانسیههای رشته پزشکی دیگر کشورها در ایران فعالیت میکردند و در نهایت فقط 9 دانشگاه علوم پزشکی در ایران فعال بود.
وی با اشاره به فعالیت 69 دانشگاه و دانشکده پزشکی در حال حاضر در ایران به همراه 22 هزار عضو هیئت علمی و 270 هزار دانشجوی پزشکی گفت: براین اساس در حال حاضر در کشور سعی شده تا تمام رشتههای پزشکی آموزش داده شود.
عین اللهی با اشاره به جایگاه ایران در زمینه سلولهای بنیادین که جزو کشورهای مطرح دنیا است، افزود: در این راستا باید دیپلماسی علم در دانشگاهها تدریس شود، زیرا متوسط هوش ایرانی از هوش جهانی بالاتر است و بسیاری از کارهای نوین دنیا، کار ایرانیها است و باید در این زمینه برای مرجعیت علمی شدن در دنیا اقدام کرد.
عین اللهی با اشاره به اینکه در صحبت با 20 وزیر بهداشت کشورهای مختلف، آنها اذعان به برتری نظام سلامت ایران داشتند، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز متقاضی نیروی انسانی حوزه پزشکی ایران هستند، بنابراین ثروت بزرگ ایران، نیروهای باهوش، خلاق و جهادی است.
وی با اشاره به بحث ادغام در نظام سلامت به عنوان یک نقطه قوت بزرگ برای کشور افزود: ادغام آموزش با بهداشت و درمان باعث شده است تا معیار در آموزش پزشکی صرفا به تدریس خلاصه نشود، بلکه مبتنی بر جامعه و برای رفع مشکلات افراد جامعه متمرکز شود.
وزیر بهداشت با اشاره به موضوع پرونده الکترونیک سلامت که باید به ازای هر ایرانی پرونده سلامت تهیه شود، گفت: هم اکنون در 92 شهرستان، این کار شروع شده است و این پرونده سلامت از مهمترین مولفههای پژوهش خواهد بود زیرا منبع اصلی پژوهش داشتن اطلاعات است و دانشجویان نیز میتوانند در این زمینه کمک و همراهی کنند.
عین اللهی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین حوزه آموزش نقش "استاد" است، افزود: مهمترین حرکت در هر دانشگاهی نیز "دانشجوپروری" است و در این زمینه باید از روشهای سنتی در دانشگاهها برای آموزش محفوظات پرهیز کرد، زیرا این روشها باعث پیشرفت نمیشود بلکه باید با جامعه نگری نیازهای جامعه را برطرف کرد، بنابراین بهترین روش تدریس "مداخله گری" برای برطرف کردن مشکلات است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اهمیت سه ویژگی علوم پزشکی که شامل معلومات، مهارت و رفتار و اخلاق است، نسبت به تقویت حیطه دانش بنیانها و گروههای راهیان پیشرفت تاکید کرد.
** خروجی المپیادهای دانشجویی باید منجر به تولید محصولات کارآفرینی شود
در ادامه این مراسم دکتر ابوالفضل باقریفرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، عنوان کرد: تا قبل از سال 1388 برگزاری المپیادهای دانشجویی از سوی وزارت علوم صورت میپذیرفت و در دوره ای که دکتر عین اللهی معاون آموزشی وزارت بهداشت شدند به برگزاری المپیاد دانشجویان پزشکی از سوی وزارت بهداشت اقدام کردند.
وی ادامه داد: در وزارت بهداشت، بهرهگیری از نخبگان کار سختی است، زیرا تقریبا همه کسانی که وارد رشته پزشکی میشوند از بهترینهای کشور هستند.
باقری فرد با اشاره به رونمایی لوگوی شبکه ملی نخبگان و قرارگاه راهیان پیشرفت در این مراسم گفت: اختتامیه المپیاد علمی در واقع شروع کار برای وزارت بهداشت و معاونت آموزشی است تا با حمایت همه جانبه از ایدهها و طرح های نو در حل مشکلات نظام سلامت گام بردارند و قرارگاه راهیان پیشرفت که متشکل از نخبگان است بتوانند با استفاده از خرد جمعی، راه حل های مناسب ارائه دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ما سعی کردیم استفاده از تسهیلات برای نخبگان را گسترش دهیم، به طوریکه علاوه بر دارندگان مدال طلا المپیاد علمی، مدال آوران نقره و برنز هم از تسهیلات ارائه شده برخوردار شوند و بتوانند بدون گذراندن طرح در آزمون دستیاری شرکت کنند.
باقری فرد با اشاره به 2500 نفر شرکت کننده در این المپیاد که 300 نفر نیز به مرحله نهایی راه یافتند، گفت: در وزارت بهداشت برنامه ریزی برای ساماندهی و سازماندهی نخبگان شروع شده است.
وی با اشاره به حمایت از طرحها در المپیادها که حتی برخی از این طرحها در دیگر کشورها به اجرا درآمده است، ادامه داد: هم اکنون حدود سه هزار عضو بورد در کشور فعال هستند که از بهترین نفرات محسوب میشوند، براین اساس سعی شده در المپیادها بر حل مشکلات کشور متمرکز شود و خروجی کار افراد در این رقابتها به تولید محصولات کارآفرینی منجر شود و و حتی به مرحله صادرات هم برسانند.
گفتنی است، 300 دانشجوی راه یافته به پانزدهمین دوره المپیاد علمی علوم پزشکی در حیطههای استدلال بالینی، کارآفرینی و کسب وکارهای فناورانه، حیطه گروهی همگرایی علوم پایه، مدیریت نظام آموزش و سلامت، با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت 137 نفر در این حیطهها به دریافت دیپلم افتخار و مدالهای طلا، نقره و برنز نائل آمدند.
نظر دهید