• 1401/12/23 - 10:33
  • - تعداد بازدید: 419
  • - تعداد بازدیدکننده: 402
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد

درمان رایگان بیماران بستری در طرح ملی «سلامت بخش»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از درمان رایگان بیمه شدگان بستری که از نظام ارجاع استفاده کرده باشند، در سه استان کشور در طرح ملی «سلامت بخش» خبر داد.

به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم رونمایی از سند طرح «سلامت بخش» در ستاد وزارت بهداشت، گفت: در طرح ملی سلامت بخش،  هزینه درمان بیمارانی که از طریق برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع برای بستری به بیمارستان ها مراجعه کنند، رایگان خواهد بود.
 
وی افزود: تاکنون 95 درصد هزینه درمان هر بیماری که برای بستری به سطح 3 ارجاع می شد از فرانشیز بیمه ای برخودار بود و 5 درصد هزینه درمان بیمارستانی را بیمار  می پرداخت اما از هم اکنون و  با اجرای طرح سلامت بخش 5 درصد هزینه درمان بیمار نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می شود.
 
وزیر بهداشت با بیان این که طرح سلامت بخش در قالب برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، ابتدا به صورت آزمایشی در سه استان  کردستان، خراسان جنوبی و بوشهر اجرایی شده و در صورت تامین اعتبارات لازم توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه در تمام کشور به اجرا در خواهد آمد، اظهار داشت: اولویت ما برای ارائه خدمت، مناطق کمتر برخوردار کشورند و اگر منابع برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع تامین شود، از سال آینده شاهد اجرای  این برنامه در تمام شهرها خواهیم بود.
 
دکتر عین اللهی با اشاره به تکمیل اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در سطوح تخصصی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: برنامه پزشکی خانواده از سال 82 در وزارت بهداشت با اولویت روستایی اجرایی شده است. در بخش شهری نیز این برنامه از سال 92 در دو استان فارس و مازندران اجرا شد.
 
وی افزود: اجرای کامل این طرح در بخش درمان و نظام ارجاع از دی ماه امسال در شهرهای زیر 20 هزار نفر انجام شده است و در ادامه اگر منابع لازم توسط مجلس و دولت اختصاص یابد، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از سال آینده در تمام کشور به طور سراسری اجرایی خواهد شد.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: پزشکی خانواده چه در ادبیات جهانی آن و چه در کشور ما تمام تیم سلامت   را شامل می شود و تنها به پزشک خانواده اختصاص ندارد. برای همین طرح اخیر را «سلامت بخش» نامگذاری کردیم که تمام عناصر  و بخش های مرتبط با  این برنامه را در بر  گیرد.
 
دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیازمند یک سیستم پایه به نام شبکه بهداشت هستیم که در حال حاضر  افتخار ایران در منطقه و جهان است و در عین حال زیرساخت های این شبکه باید تقویت و تکمیل شود. 
 
وی افزود: در دولت سیزدهم تاکنون 2 هزار مرکز بهداشت جدید افتتاح شده که به اجرای بهتر پزشکی خانواده کمک خواهد کرد. همچنین نیروی انسانی برنامه که عمدتا نیروهای بهداشتی و تیم سلامت هستند، باید تامین و تشویق شوند.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: کار پایه ای دیگر ،نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بود که از مقدمات برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع محسوب می شود.  خوشبختانه نسخه نویسی الکترونیک که تا پیش از تشکیل  دولت سیزدهم تنها 10 درصد پیشرفت داشت ، از  ابتدای این دولت تا  کنون  به رشد بیش از  90 درصدی رسیده است.
 
وی تصریح کرد: امروزه بیماری های غیرواگیر همچون دیابت و بیماری های قلبی شیوع زیادی پیدا کرده و اجرای کامل و سراسری برنامه پزشکی خانواده به پیشگیری و مهار این بیماری ها کمک شایانی خواهد کرد.
 
دکترعین اللهی تاکید کرد: ث لازم است هم برای بیمارانی که از طریق پزشکی خانواده و نظام ارجاع به مراکز درمانی معرفی می شوند و هم برای تیم سلامت که برنامه پزشکی خانواده را اجرا می کنند مشوق های متناسبی در نظر گرفته شود. 
 
وی در پایان گفت: طرح ملی «سلامت بخش» مشوق افرادی خواهد بود که از کانال پزشکی خانواده و نظام ارجاع وارد سیستم بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت می شوند و خدمات سلامت دریافت کنند. در این طرح بیماران رایگان درمان می شوند و تیم سلامت اجرا کننده برنامه پزشکی خانواده نیز از حق الزحمه و‌مزایای متناسب برخوردار خواهد شد .
  • گروه خبری : اخبار,اخبار ویدیویی,اطلاعیه ها,اخبار تصویری,اخبار سلامت,اداره خدمات پرستاری
  • کد خبر : 8627
کلمات کلیدی
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: