• 1403/05/30 - 08:18
  • - تعداد بازدید: 95
  • - تعداد بازدیدکننده: 92
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

توصیه های متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری برای جلوگیری از گرمازدگی و نحوه برخورد با فردگرمازده

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: پوشیدن لباس‌های سبک با بافت ریز و رنگ روشن، استفاده از کلاه، عینک آفتابی و همچنین استفاده از اسپری مرطوب کننده از جمله راههای جلوگیری از گرمازدگی هستند.

به گزارش وب دا فسا؛ دکتر زهرا منتصری افزود: گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن، زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: گرمازدگی می‌تواند آسیب‌های دائمی را متوجه فرد گرمازده کند و حتی می‌تواند موجب مرگ وی شود، لذا نیاز به درمان فوری دارد تا آسیبی متوجه فرد گرمازده نشود.

به گفته این پزشک متخصص، افراد کهنسال، نوزادان و نیز افرادی که نوع خاصی از داروها را مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به گرما‌زدگی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در بدن ما به میزان بسیار زیادی حرارت داخلی تولید می‌شود که به طور طبیعی ما خودمان را با عرق کردن و خارج کردن دمای اضافی از راه پوست، خنک نگه می‌داریم. اما در برخی شرایط خاص مانند دمای بسیار بالا، رطوبت بالا و یا فعالیت شدید در زیر آفتاب داغ، این سیستم خنک کننده ممکن است درست عمل نکند و گرما تا حد خطرناک و آسیب‌رسانی در بدن بالا برود.
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: شایعترین علائم گرمازدگی شامل سردرد، سرگیجه، عدم قدرت تمرکز و گیجی، خستگی، گرما و خشکی پوست که قرمز می‌شود اما عرق نمی‌کند،‌ افزایش شدید حرارت بدن،‌ تند شدن ضربان قلب، حالت توهم و از دست دادن هوشیاری است.

دکتر منتصری افزود: در صورت برخورد با فرد دچار گرمازدگی، می توانید برخی از اقدامات فوری اولیه را تا قبل از رسیدن  اورژانس انجام دهید. لباس فرد گرمازده را از بدنش خارج کرده و به آرامی پوست را با آب خنک مرطوب کنید، بیمار را باد بزنید تا بدنش برای عرق کردن تحریک شود.

به گفته این پزشک متخصص، فرد گرمازده را در یک اتاق خنک بخوابانید، پاهای وی را کمی بالاتر از بدنش قرار دهید و روی کشاله‌های ران و زیر بغل او کیسه‌های یخ بگذارید.

دکتر منتصری اضافه کرد: دمای بدن تا هفته‌ها پس از گرمازدگی ممکن است به طور غیر طبیعی کاهش یا افزایش پیدا کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: جهت پیشگیری از گرمازدگی در آب و هوای گرم بطور مکرر مایعات بنوشید اما از نوشیدن چای، قهوه، سودا و الکل خودداری کنید چرا که این مایعات می‌توانند به از دست رفتن آب بدن کمک کنند.

دکتر منتصری ادامه داد: انجام فعالیت‌های شدید و ورزشی را به ساعت‌های خنک‌تر روز موکول کنید. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و یا مبتلا به هر یک از بیماری‌های مزمن هستید، در مورد مسائل ایمنی دیگری که می‌تواند از شما در برابر گرمازدگی محافظت کند، با پزشک مشورت کنید.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار ویدیویی,اطلاعیه ها,اخبار تصویری,اخبار سلامت,اداره خدمات پرستاری
  • کد خبر : 11693
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: