• 1402/03/01 - 11:24
  • - تعداد بازدید: 308
  • - تعداد بازدیدکننده: 305
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر عین اللهی عنوان کرد

ایثار، جهاد و حماسه، درس هایی از دفاع مقدس برای نسل آینده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دفاع مقدس، در تمام سطوح از خط مقدم گرفته تا اورژانس و بیمارستان صحرایی، خدمات پزشکی ارائه می شد، درحالیکه در سایر کشورها در جنگ ها، بیشتر در خصوص انتقال مجروحان کار می کردند.

به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در هفتمین جلسه هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت و تجلیل از پیشکسوتان بهداری رزمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: تاریخ پرافتخاری در طی ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد که وظیفه ما ثبت، ضبط و انتقال آن به نسل آینده است؛ اما متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشده و اکنون که امکانات و وسایل بیشتری در حوزه ثبت وقایع فراهم است، باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کنیم. 

وی دفاع مقدس را نقطه عطف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: دفاع مقدس ما با همه جنگ های دنیا متفاوت است؛ خدمات بهداری دفاع مقدس ما نیز با دیگر کشورها متفاوت است، زیرا در دفاع مقدس، در تمام سطوح از خط مقدم گرفته تا اورژانس و بیمارستان صحرایی، خدمات پزشکی ارائه می شد، درحالی که در سایر کشورها در جنگ ها، بیشتر بر روی انتقال مجروحان کار می کردند.

وزیر بهداشت درخصوص کار جهادی مدافعان سلامت در دوران همه گیری کرونا، گفت: در دوران کرونا حماسه ها تکرار شد و نزدیک به ۳۰۰ نفر از کادر درمان شهید شدند؛ هیچ بیماری معطل خدمات بهداشتی و درمانی نماند و دانشمندانمان در حوزه ساخت و تولید تجهیزات بهداشتی، پزشکی و واکسن نبوغ و استعداد بسیاری از خود نشان دادند، به طوری که ۶ نوع پلتفرم واکسن کرونا تولید شد.

دکتر عین اللهی با اشاره به حضور و مشارکت مردم و نیروهای جهادی در حوزه واکسیناسیون، تصریح کرد: در طرح واکسیناسیون همگانی موفق عمل شد تا جایی که رکورد تزریق واکسن، به روزانه یک میلیون و 600 هزار دز رسید.

وی اظهار داشت: دفاع مقدس، تاریخ پر ارزشی است که به ما هویت می دهد و باید این راه و این ارزش ها را تداوم ببخشیم و به نسل های بعد انتقال دهیم. 

دکتر عین اللهی با اشاره به حضور فعال زنان در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان، گفت: در حال حاضر از ۲۷۰ هزار دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ۶۰ درصد از خانم های محترم بوده و ۹ هزار نفر از اعضای هیات علمی نیز خانم ها هستند که نشان دهنده نقش، قدرت و‌ منزلت زنان در کشور است.

وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش توانمندی های علمی در تمام حوزه ها، افزود: توکل بر خدا، دشمن شناسی، زمان شناسی، مسئولیت شناسی، خودسازی و کمک به دیگران، شناخت نیاز جامعه، بینش سیاسی، معرفت افزایی، مردمی سازی خدمات، مشارکت همگانی، امیدبخشی، کمک به محرومان و کار جهادی، از درس هایی است که باید از دفاع مقدس آموخت و سرلوحه فعالیت ها قرار دهیم.

وی بیان کرد: با توجه به درس هایی که از دفاع مقدس فرا گرفته ایم، امروزه نیاز به حرکت های تحولی داریم.

 

دیپلماسی علمی، ضرورت و نیاز کشور

دکتر عین اللهی اظهار کرد: ما امروز نیاز به دیپلماسی علمی و دیپلمات علمی داریم؛ دیپلمات یعنی کسی که  متعهد به کشور و ملتش باشد و دیپلمات علمی، کسی است که با علم و دانش خود متعهدانه به کشورش خدمت کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش با اشاره به لزوم تسریع در تعیین تکلیف پرونده شهدای مدافع سلامت، گفت: هدف اصلی بهداری رزمی باید انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید باشد.

دکتر عین اللهی گفت: موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نباید صرفا گذشته نگر باشد، زیرا گذشته  چراغ راه و درسی برای آینده است؛ بلکه باید برای آشنایی جوانان با تجارب دفاع مقدس و فرهنگ آن، برنامه داشت.

در ادامه این نشست، سرلشکر سید یحیی رحیم ‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، بیان کرد: در آستانه چهل و یکمین سالروز آزادسازی خرمشهر جا دارد سوالی مطرح کنم و آن این که آیا می توانیم خالق  خرمشهری دیگر باشیم؟ جواب آری است. زیرا مردم ایران و جوانانمان روز به روز، آگاه تر شده اند.

وی با بیان اینکه موسسه بهداری رزمی آمادگی هرگونه همکاری با وزارت بهداشت را دارد، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح پشتیبان دولتند و باید روحیه جهادی خود را حفظ کنند و استمرار ببخشند.

سرلشکر سید رحیم صفوی افزود: سه سال قبل و پس از شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، مقام معظم رهبری فرمودند که به ایشان به عنوان مکتب نگاه کنید؛ مکتب سلیمانی. بنابراین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را در برخی از رشته‌ ها به عنوان دو واحد درسی اختیاری و عمومی در وزارت علوم به تصویب رسانده ایم و پیشنهاد می ‌کنیم درس مکتب سلیمانی به عنوان یک واحد درسی عمومی داوطلبانه در تمام دانشگاه های کشور تدریس شود.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار ویدیویی,اطلاعیه ها,اخبار تصویری,اخبار سلامت,اداره خدمات پرستاری
  • کد خبر : 8989
کلمات کلیدی
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: