• 1403/08/15 - 18:41
  • - تعداد بازدید: 102
  • - تعداد بازدیدکننده: 95
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
وزیر بهداشت در آیین تکریم معاون آموزشی وزارت بهداشت:

اجازه تخفیف کیفیت در حوزه آموزش پزشکی را نداریم

وزیر بهداشت با بیان این که در حوزه آموزش پزشکی اجازه تخفیف در کیفیت را نداریم، گفت: در برخی حوزه ها ممکن است تخفیف در کیفیت امکان پذیر باشد اما اگر در هر بخشی از آموزش پزشکی، کیفیت مطلوب ارائه نشود، جان و سلامت مردم به خطر افتد.

به گزارش وبدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی امروز (سه شنبه) 15 آبان ماه در آیین تکریم معاون آموزشی وزارت بهداشت که در سالن امام جواد(ع) ستاد این وزارتخانه برگزار شد، محور مهم آموزش را احترام و تکریم اساتید و فراهم آوردن زمینه رشد دانشجویان دانست و گفت: تکریم معنوی و مادی اعضای هیات علمی و اساتید باید سرلوحه کار ما باشد و سر مشقی که باید برای معلمان دانشگاه در حرفه پزشکی نوشت، تکریم اساتید، احترام به نیروی انسانی و رفتار پدری با دانشجویان است.

وی افزود: باید با دانشجویان همانند پسران خودمان رفتار و کاری کنیم که نه تنها در حوزه علوم پزشکی بلکه در حوزه اخلاق پزشکی و حرفه ای و فرهنگ، انسان های خوبی باشند. هدف اصلی ما در دانشگاه، ساختن انسان های خوب است که با علم، اخلاق و دلسوزی به مردم خدمت کنند و با بیماران همانند فرزندان، والدین و اعضای خانواده خودشان تعامل و رفتار کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی از طریق استاد شاگردی حاصل می شود و اصلا با نصیحت و بخشنامه، اخلاق حرفه ای، شکوفا نمی شود و به همین دلیل است که باید عرصه هایی را فراهم کنیم که ارتباط مان با دانشجو و دستیار، ارتباط چهره به چهره و نزدیک باشد. یکی از آفت های افزایش بی رویه ظرفیت، دور شدن استاد از دانشجو است.

 

آموزش باید با سوال و جواب و مشارکت دانشجو باشد

 

دکتر ظفرقندی یادآور شد: کلاس های مدرن آموزش پزشکی بر تعداد اندک و بحث و تعامل استاد و دانشجو تاکید دارد و آموزش باید با سوال و جواب و مشارکت دانشجو باشد نه اینکه متاسفانه ظرفیت برخی کلاس ها که طبق استاندارد باید 60 نفر باشد، 120 دانشجو دارد که این شکایت مرتبا به بنده می رسد.

وی با تاکید بر اهمیت بازنگری در افزایش بی رویه ظرفیت ها، گفت: می دانم که دکتر خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این دغدغه را دارد. افزایش ظرفیت در قانون دو پیوست داشت که به هر دلیلی میسر نشده یکی پرداخت سرانه و دیگری تامین زیرساخت های مورد نیاز از جمله امکانات بالینی، درمانی و آموزشی برای آموزش و مهارت آموزی بوده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از نظر مهارت قطعا تفاوت دارد چه تعداد دانشجو در کلاس یا محیط بهداشتی و درمانی حضور داشته باشند. زمانی که رییس دانشگاه و نظام پزشکی بودم، برخی از دانشجویان یک دانشگاه به ما می گفتند فارغ التحصیل مامایی شده ایم اما هنوز یک زایمان انجام نداده ایم و همه آموزش ها در کلاس بوده بعد که پیگیری کردیم، مشکلات عدیده ای پیدا شد.

 

بازبینی در مورد افزایش بی رویه ظرفیت و سهمیه های ورودی به دانشگاه

 

به گفته دکتر ظفرقندی، بازنگری در مصوبه افزایش ظرفیت در شورایعالی انقلاب فرهنگی با همکاری رییس جمهور و دبیر این شورا دنبال می شود. همچنین در مورد سهمیه های ورودی به دانشگاه و عدالت آموزشی نیز بازبینی خواهد شد.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی ما، احترام و تکریم اساتید و دانشجویان است که در کشور بمانند و به مردم خدمت کنند. اینکه نتوانیم ساز و کاری تعیین کنیم که این همه زحمت آموزشی در مسیر تربیت نیروی انسانی، حفظ شود و به کشور دیگری برود، یعنی خسارت کرده ایم.

 

مثالی از راه اندازی پیوند کبد

 

وزیر بهداشت با اشاره به سفر خود به آمریکا برای راه اندازی پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: چندین نفر از پزشکان ما دوره پیوند کبد را در این کشور گذراندند و به ایران برگشته و این روش درمانی را در تهران راه اندازی کردند که تا کنون در تهران بیش از یک هزار و 800 عمل پیوند کبد انجام شده بنابراین ما باید بتوانیم افرادی را به کشورهای دیگر بفرستیم تا روش ها و رشته های جدید را آموزش ببینند و در کشورمان رشته های جدید را راه اندازی کنیم.

دکتر ظفرقندی افزود: بنیانگذار پیوند کبد در دنیا، توماس استارزل است و شاگرد اول و جانشین وی در آمریکا، فردی به نام فانگ از چین بود و در جلسه ای که با وی داشتیم، سر میز شام، مسئولان بخش های پیوند کلیه، روده، پانکراس را از اسپانیا، مصر و کشورهای دنیا به ما معرفی کرد و همه این نیروها از کشورهای دیگر در آمریکا جذب شده بودند و آن پتانسیل را به دست آورده بودند. ما باید به دنبال جذب، حفظ و نگهداری نیروها باشیم.

وی با بیان اینکه اگر نیروهای متخصص خارجی را از خیلی از کشورها بگیرند، دچار مشکل و اختلال می شوند، گفت: یکی از اهداف ما در وزارت بهداشت، نگهداشت نخبگان و نیروهای جوان و متخصص است. یکی از آفت های عدم عدالت آموزشی، مهاجرت است. اگر در پذیرش دانشگاه علوم پزشکی، فردی که رتبه 80 کنکور دارد، پذیرفته نشود قطعا احساس می کند در آینده هم جایی در کشور نخواهد داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به موانع مختلف تحصیل و فعالیت در حوزه علوم پزشکی در کشور، خاطرنشان کرد: برای تقویت و نگهداشت نیروهای متخصص و نخبه، جلسات مختلف و مفصلی با مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرهنگستان علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. راهکار اساسی، احترام و تکریم این نیروها و جذب بدون تاخیر در محل مناسب در حوزه های علمی، آموزشی و پژوهشی است.

 

ادامه تحصیل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را باید تسهیل کنیم

 

دکتر ظفرقندی با بیان اینکه ادامه تحصیل و مقاطع تخصصی و فوق تخصصی در حوزه پزشکی را باید تسهیل کنیم، گفت: ادامه تحصیل در حوزه پزشکی، خیلی دشوار است که باعث دل زدگی می شود. وقتی فردی 7 سال دوره پزشکی را با سختی زیاد تمام می کند، باید طرح تعهد خدمت را بگذراند و بعد از دوره دستیاری، دوباره باید به طرح برود و بعد از دوره فوق تخصص نیز این دوره باید گذرانده شود و مشکلات را باید با تدبیر کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید مراکز تربیت کننده نیروی انسانی را تقویت کنیم و باید به نخبگان اولویت دهیم. دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت مصوب کردیم که بتوانیم افراد بیشتری را بعد از پایان دوره دستیاری، نگهداری کنیم. دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت افزایش 5 درصدی در جذب طرح تعهد هیات علمی ضریب کا را تصویب کردیم که بر اساس آن 10 درصد از نفرات برتر دوره دستیاری، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه هایی که نیاز کرده و یا خود افراد اعلام آمادگی کنند، جذب می شوند. 

 

هوش مصنوعی امروز جزیی از زندگی ما شده است

وزیر بهداشت تاکید کرد: علاوه بر آمایش سرزمینی در حوزه آموزش، در مورد روش های نوین آموزشی، وبینارهای بین المللی و مشکلات رفت و آمد با سایر کشورها می توانیم به صورت غیرحضوری از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین هوش مصنوعی امروز دیگر جزیی از زندگی ما شده است. زمانی آرزو داشتیم که مرکز آموزش مهارت های بالینی در کشور داشته باشیم و تلاش کردیم مهارت را در جراحی وارد کنیم.

دکتر ظفرقندی افزود: زمانی فقط امتحان کتبی و مصاحبه در رشته جراحی مطرح بود اما برای سنجش مهارت را به جراحی وارد کردیم به گونه ای که از افرادی که در حال فارغ التحصیل شدن بودند می خواستیم جراحت بافت ها را بخیه کنند و فاصله بخیه تا محل شکاف، خروج سوزن با زاویه صحیح و 15 مورد از مهارت را می سنجیدیم. اما در حال حاضر با ظرفیت های هوش مصنوعی و فضای مجازی می توانیم مهارت ها را افزایش دهیم.

کیفیت و پیشرفت های علمی توقف ناپذیر است

وزیر بهداشت کیفیت علم و پیشرفت های آن را توقف ناپذیر دانست و گفت: به دلیل توقف ناپذیری علم است که مدام منابع ما، تجدید چاپ می شوند و اگر در کنگره های بین المللی شرکت نکنیم، از علم روز دنیا عقب می مانیم. در تعلیمات دینی نیز توقف زمانی و مکانی وجود ندارد. اگر گفته می شود «علم را فراگیرید حتی اگر در چین باشد» نشان می دهد باید کمک کنیم که مسیر علم، با کیفیت ادامه پیدا کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از 50 درصد از مراجعات وزارت بهداشت مربوط به معاونت آموزشی است، گفت: اکثرا به این مراجعان، پاسخ «نه» داده می شود. دکتر باقری فرد در این مدت دوبار به صورت شفاهی و کتبی در این مدت استعفا کرد و مشخص بود که پاسخ های «نه» به مراجعان، وی را خسته کرده است.

گفتنی است در این مراسم دکتر ابوالفضل باقری فرد مورد تکریم قرار گرفت و دکتر سید جلیل حسینی به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت معارفه شد.

 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار ویدیویی,اطلاعیه ها,اخبار تصویری,اخبار سلامت,اداره خدمات پرستاری
  • کد خبر : 12153
کلمات کلیدی
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: