فراخوان شركت دانشجویان در هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشكی سراسر كشور
کلیه دانشجویان علاقمندبه شرکت در المپیاد علمی حداکثر تا 20 بهمن ماه 94 جهت نام نویسی بهEDC دانشگاه مراجعه نمایند.
حیطه های المپیاد :
حیطه | موضوع |
حیطه تفکر علمی درعلوم پایه | آلودگی محیط زیست |
حیطه مدیریت نظام سلامت | تولیت در نظام سلامتStewardship in Health System)) |
حیطه فلسفه پزشکی | علیت و تبیین(Causality & Explanation) |
حیطه استدلال بالینی | حیطههای ماژور( اطفال، جراحی، داخلی و زنان) |
بخش های جانبی :
1-حیطۀ فلسفۀ پزشکی
امسال قرار است بخشی با عنوان بخش جانبی هم در حیطۀ فلسفۀ پزشکی برگزار شود. موضوع حیطه جانبی امسال طبیسازی(Medicalization) است. بر این اساس قرار است تیمهایی از دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در محیط اطراف خود یک نمونه از طبیسازی را شناسایی کنند و سپس در مورد آن فیلمی بسازند و فیلم را در سایت المپیاد بارگذاری کنند. یک کارگاه توجیهی برای این بخش جانبی در نظر گرفته شده است که زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد. پس داوری فیلمهای ارسال شده ده گروه برتر برای ارائه نهایی و نقد و بررسی هیات داوران در مرحلۀ نهایی المپیاد شرکت میکنند.
رفرانسها ی بخش اصلی:
سمیر اکاشا. فلسفۀ علم، ترجمۀ هومن پناهنده، فرهنگ معاصر، 1387، فصل 2 تا 4.
Marcum, J. (2008). An introductory philosophy of medicine, Springer, chapters 2 & 8.
درآمدی بر فلسفۀ طب، هنریک ولف، استیگ آندرپدرسون، ریبن روزنبرگ، طرح نو، فصل 5 و 7.
منبع بخش جانبی:
"محمود کیوانآرا- جامعهشناسی پزشکی ، 1386، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصل هشتم: ص 241-272
2-حیطه استدلال بالینی:
در بخش جانبی که امسال برای اولین بار برگزار میشود از هر دانشگاه یک تیم پنج نفره که یک تا سه نفر از آنها میتوانند با اعضای تیم بخش اصلی مشابه باشند جهت طراحی یک روش آموزش استدلال بالینی به دانشجویان علوم پزشکی با هم رقابت میکنند. جهت آمادهسازی اعضای تیم دو کارگاه برگزار میشود که اولین کارگاه در تاریخ 20 اسفند 1394 است، لذا لازم است دانشگاهها تا 5 اسفند 1394 اعضای تیم خود در این بخش را به وزارتخانه اعلام نمایند. در این کارگاه نظریههای استدلال بالینی و روشهای آموزش آن معرفی شده و از فراگیران خواسته میشود تا بر اساس نظریههای ارائه شده روش آموزشی خود را طراحی و آن را درقالب فیلم کوتاه یا نرمافزار تا تیرماه در سایت بارگذاری نمایند. جزئیات بیشتر در زمان برگزاری کارگاه ارائه خواهد شد.
منبع:
Kassirer, J. P; Womg, J. B; & Kopelman, R. J. (2010). Learning Clinical Reasoning, Philadelphia: Lippincot Williams & Wilkins, pp 3-55.
منجمی، علیرضا. (1389). استدلال بالینی: مفاهیم، ارزیابی و ارزیابی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، صص 1-59.