آموزش مجازی تجربه ای نو در سایه کرونا
مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی جامعه و بحران کرونا و لزوم ارائه دروس به صورت غیرحضوری، جایگاه آموزش مجازی و فعالیت مرکز آموزش های الکترونیک بسیار پررنگ شده است.
به گزارش وب دا فسا؛ دکترمریم زحمت کشان افزود: با توجه به فوریت و حضور آموزش غیر حضوری در شرایط فعلی جامعه، مرکز آموزش مجازی دانشگاه در شرایط بحرانی در مجموع 1308 آزمون پایان ترم، میان ترم، آزمون های عملی، آزمون های پایان بخش کارورزی و کارآموزی و 654 آزمون ارزیابی (آزمون تست قبل از هر آزمون) را با موفقیت و بدون خطا برگزار نموده است. طی یک سال اخیر، ۷۹۵۳محتوای آموزشی توسط ۱۹۲ استاد و برای ۱۴۶۶ درس فعال، ۱۸۳۰ تکلیف و ۲۳۷ آزمون در سامانه یادگیری الکترونیکی نوید بارگذاری شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 460کلاس آموزشی آنلاین و 140 کارگاه آموزشی ویژه توانمند سازی اساتید، برگزاری دوره های آموزشی با همکاری مرکز کلان منطقه و برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های دیگر، جلسات مختلف دفاع از پایان نامه و ...، همچنین کارگاه های فرهنگی آموزشی و ... برگزار شده است.
مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه اظهار کرد: به منظور آشنایی بیشتر کاربران با آموزش های الکترونیکی، ۸محتوای آموزشی با موضوعات آموزش الکترونیکی، نحوه طراحی انواع سوالات و نحوه استفاده از سامانه آزمون فرادید رایان، نحوه بارگذاری محتوا و کپی درس در سامانه مدیریت یادگیری نوید، نحوه کار با نرم افزار کمتازیا و استوری لاین جهت تولید محتواهای الکترونیکی، نحوه برگزاری کلاس آنلاین در بستر نرم افزار ادوبی کانکت تولید شده است. محتواهای آموزشی فوق در قالب فایل هایPdf وmp4 با تصاویر گویا وتوضیحات کافی تهیه شده که برای دسترسی بیشتر، در شبکه های مجازی و سامانه نوید در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.
دکترمریم زحمت کشان در خصوص معرفی مرکز توسعه آموزش مجازی دانشگاه عنوان کرد: مرکز توسعه آموزش مجازی دانشگاه فعالیت خود را از اواخر سال 1394 با راه اندازی سالن آزمون مجازی که اقدام به برگزاری آزمون ها بصورت مجازی (با توجه به ظرفیت سالن آزمون) نموده و در سال 1397 شروع به استفاده از سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید که توسط وزارتخانه در اختیار همه دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته نموده که از حیث برگزاری آزمون های مجازی با توجه به ظرفیت موجود با برگزاری 136 آزمون مجازی قبل از شرایط بحرانی کرونا یکی از مراکز پیشگام کشور در برگزاری آزمون های مجازی بوده که مورد تایید و تشویق ریاست وقت مرکز سنجش آموزش پزشکی نیز قرار گرفته است و هم اکنون نیز در حال احداث سالن آزمون جدید با ظرفیت تقریبا 200 ایستگاه می باشد.
وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات مدیریت آموزش مجازی،تشکیل شورای آموزش مجازی دانشگاه بوده است که جلسات منظمی در خصوص آموزش مجازی تشکیل و به بررسی مسایل و مشکلات مرتبط با آموزش مجازی پرداخته شده است. همچنین در چند ماه اخیر این مرکز اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل های آموزش و آزمون مجازی و تدوین فرآیند های مرکز نموده است.
به گفته وی یکی دیگر از مهم ترین فعالیت های مرکز در خصوص برگزاری آزمون ها، پیشنهاد برگزاری آزمون شبیه سازی نیم ساعت قبل از آزمون های اصلی بوده است به طوری که این مهم و چندین آیتم ذکر شده در دستورالعمل فوق، مورد استقبال معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت و در تدوین شیوه نامه وزارتی مورد الگوبرداری قرار گرفت. این مرکز جز معدود مراکز آزمون بوده که برای همه آزمون های مجازی، آزمون تست برگزار نموده است.
مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه اظهار کرد: این مرکز در یک سال اخیر علاوه بر تولید محتواهای آموزشی الکترونیکی ویژه اساتید و دانشجویان در تولید محتوای الکترونیکی آموزشی ویژه آموزش عمومی به مردم نیز از جمله تولید محتواهای آموزشی فشار خون، چاقی و کرونا فعال بوده است.
دکتر زحمت کشان بیان کرد: این مرکز در راستای تولید محتوای الکترونیکی منطبق با استاندارد های موکس ملی آرمان اقدام به برگزاری کارگاه های توانمندسازی اساتید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی نموده است و همچنین با دانشگاه علوم پزشکی بم نیز همکاری بین دانشگاهی داشته است و کارشناس مرکز خانم مهندس صادقی رونیزی به عنوان مدرس حضور فعالی داشته اند. برگزاری دوره پیشرفته یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی مشترک با دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از دیگر فعالیت های این مرکز بوده است.
وی افزود: اتاق آکوستیک مرکز آموزش مجازی دانشگاه با قابلیت ضبط صدا و تصویر برداری آمادگی ارائه خدمت به اساتید و گروه های آموزشی جهت تولید محتوای الکترونیکی منطبق با استاندارد های موکس ملی آرمان، نهادها و سازمان های علاقهمند به تولید محتوا را دارد و از اساتید علاقه مند جهت انجام این امر مهم دعوت بعمل می آید.
دکتر زحمت کشان اضافه کرد: از همکاری و همراهی های دلسوزانه معاون آموزشی دانشگاه قدردانی می کنم. همچنین در طی ماه های گذشته همکاران به صورت تمام وقت و از طرق مختلف (تلفن، فضای مجازی و پیامک) پاسخگوی سوالات اساتید، همکاران و دانشجویان گرامی بوده اند که در همین جا لازم است از زحمات همکاران پرتلاش مرکز و همچنین از مدیر سابق مرکز و همکاری دانشکده ها تقدیر و تشکر نمایم.
وی ادامه داد: مسلما زیر ساخت آموزش های الکترونیکی در دانشگاه خالی از اشکال نیست و ما پذیرای انتقادات سازنده همکاران هستیم، امید است این روزهای سخت و پر مشغله با موفقیت طی شود و شاهد پیشرفت روز افزون دانشگاه در حیطه آموزش مجازی باشیم.