• 1402/12/21 - 13:32
  • - تعداد بازدید: 195
  • - تعداد بازدیدکننده: 190
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نقش خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال/چهارشنبه سوری را چهارشنبه سوزی نکنیم

مراسم چهارشنبه آخرسال هر ساله با حوادث ناگواری همراه است و به کشته یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می انجامد. خانواده ها در پیشگیری از این حوادث نقش مهمی را ایفا می کنند.

به گزارش وب دا فسا؛ بایـد کودکـان و نوجوانـان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند. باید به آنها آموزش داد که آنهـا در مقابـل مـواد محترقـه و منفجره و آتشبازی آسیبپذیر هستند. آموزش آسیبپذیری در مقابل خطرات مذکور، از اهمیت خاصی برخوردار است.

هشدارها ممکن است تکراری باشد، اما باید باز هم تکرار شود.

 

سخنی با والدین :

1 -والدین و مسئولین واحدهای آموزشی باید با هشدار بـه نوجوانـان و جوانـان آنهـا را از خطـرات و عـوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند.

2 -به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه به هر شکل سریعا مامورین نیروی انتظامی را در جریـان قـرار دهید.

3 -کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهید که بـا آتـش زدن بته و هیزم و امثال اینها در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

4 -معمولا کودکان خود زشتی آتش بازی را به دلیل خطرات آن درک میکنند و به همین دلیل اغلـب کبریـت و ترقه و مواد آتشزا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، زیرزمین یا در داخل کمد و کیف و وسایل شخصی خـود مخفی میکنند که این امر از عوامل اصلی بروز حریق و حادثه است، بنـابراین بایـد کنتـرل بیشـتری را اعمـال نمایید.

5 -کودکان در صورت عدم دسترسی به کبریت و مواد آتشزا در منزل جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاههـای رنگ و مواد شیمیایی و داروخانهها مراجعه میکنند لذا به فروشندگان این قبیل مواد توصیه میشود که اکیـدا از فروش مواد آتش زا به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

6 -در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن 125 آتشنشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضـور آتشنشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

7 -در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثـل خمیر دندان، سیب زمینی و ... بر روی محل سوختگی خودداری نموده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل نمایید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس 115 تماس بگیرید.

8 -والدین در تهیه وسایل آتشبازی بیخطر فرزندانشان را همراهی نمایند. کودکان به هیچ عنوان شخصا نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

9 -مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کنید. این مواد را از دسـت فروش تهیه نکنید.

10 -همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمکهای اولیه در دسترس باشد.

11 -مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یـا پلیس 110 اطلاع دهید .

12 -استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صـورت گیـرد . حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکان هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود دوری کنید. شما می توانید از عینک های محافظ یا حداقل عینک های طبی خود استفاده کنید.

13 -بقایای مواد آتش بازی را سریعاً جمع آوری نکنید. حتماً 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزد و سپس دفع کنید.

14 -در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود. حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید

  • گروه خبری : اخبار,اخبار ویدیویی,اطلاعیه ها,اخبار تصویری,اخبار سلامت,اداره خدمات پرستاری
  • کد خبر : 10801
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: