• 1401/04/06 - 09:00
  • - تعداد بازدید: 341
  • - تعداد بازدیدکننده: 336
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

هشدار معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص افزایش مسمومیت با داروی متادون بخصوص در کودکان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا با اشاره به افزایش مسمومیت با متادون به عنوان داروی ترک اعتیاد و هشدار در این خصوص گفت: یکی از گروه های سنی در معرض خطر مسومیت با متادون، اطفال هستند که اکثرا به دلیل مصرف اشتباه دچار مسمومیت و حتی مرگ آنها می شود.

به گزارش وب دا فسا؛ دکتر فهیمه خیاط افزود: والدین در اکثر موارد شربت متادون را در ظروفی مانند بطری آب معدنی یا نوشابه و یا ظروف شربت‌های دارویی (استامینوفن - دیفن هیدرامین) در یخچال نگهداری می کنند که اشتبا‌ها به کودک داده می شود. مصرف کنندگان متادون باید بدانند مصرف داروی متادون توسط کودکان بسیار خطرناک و کشنده است و والدین مراقب کودکان خود باشند که فرزندشان فدای سهل انگاری آنها نشوند.

وی ادامه داد: در صورت مصرف متادون توسط کودکان علائم مسمومیت شامل تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و دیگر علایم مسمومیت بعد از مدت کوتاهی ظاهر شده و پس از گذشت چند ساعت با پیشرفت علائم، کودک جان خود را از دست می دهد.

دکتر خیاط بر ضرورت رعایت نکاتی توسط کلیه مراکز درمانی و ترک اعتیاد و مصرف کنندگان داروی متادون و خانواده های آنها برای پیشگیری از مسمومیت تاکید و توصیه کرد: از تحویل شربت متادون، حتی در دوزهای بسیار پایین در شیشه های غیر قفل کودک اکیداً خودداری گردد و در صورت امکان، تحویل دوز مورد نیاز به صورت روزانه در مراکز ترک اعتیاد انجام پذیرد.

 معاون غذا و دارو دانشگاه افزود: بدلیل بروز مسمومیت شدید در اطفال و افراد غیر معتاد، شیشه های حاوی متادون می بایست دارای برچسب مخصوص هشدار دهنده حاوی نام فرآورده و توضیحات لازم مربوط به نحوه مصرف دارو باشند.

وی با تاکید بر اینکه بر روی برچسب دارو حتماً ذکر گردد که دور از دسترس اطفال نگهداری شود، ادامه داد: در شروع درمان و نیز در تمام طول دوره مصرف دارو، علایم مسمومیت با متادون برای بیمار و بستگان وی توضیح داده شود . از جمله این علائم می توان به اختلال هوشیاری، اختلالات تنفسی، نبض ضعیف، اختلالات گوارشی همچون تهوع و استفراغ و نیز سفتی و تکانه های عضلانی اشاره نمود.

دکترخیاط بر مرور علائم مسمومیت در هر دوره مراجعه بیمار تاکید کرد و افزود: در صورت بروز علائم مسمومیت در بیمار یا بستگان وی حتماً به اورژانس مراجعه نمایند.

متادون دارویی است که با تجویز پزشک در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود موفقیت اثبات شده این شیوه درمانی، در صورت مصرف سهل انگارانه و غیر مسئولانه ممکن است خطراتی جدی ایجاد کند.

 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 6504
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: