• 1401/09/02 - 12:35
  • - تعداد بازدید: 466
  • - تعداد بازدیدکننده: 450
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
تک فرزندی با پرجمعیت ترین کشور جهان چه کرد؟

ملت تک فرزندی

سیاست تک فرزندی چین توسط دنگ شیائوپینگ به شدت اجرا شد. این سیاست منجر به سقط جنین یا کودک کشی بر اساس جنسیت شد. چین در سال 2016 با کاهش تعداد نیروی کار و جمعیتی که به سرعت در حال پیر شدن بود دست و پنجه نرم می‌کرد.

سیاست تک فرزندی چین، در سال 1980 شروع و با مجازات‌هایی مثل جریمه برای متخلفان این سیاست و سقط جنین اجباری به شدت اجرا شد. چین در ژانویه 2016 به طور رسمی به سیاست تک فرزندی خود به نفع سیاست دو فرزند پایان داد و بعد از آن در می 2021 سیاست سه فرزندی را در دستور کار قرار داد.
 
سیاست تک فرزندی چین چه بود؟
پس از افزایش جمعیت از 540 میلیون نفر در سال 1949 به 969 میلیون نفر در سال 1980 سیاست تک فرزندی چین توسط دنگ شیائوپینگ به شدت اجرا شد. قانون تک فرزندی چندین دهه، والدین را از داشتن بیش از یک فرزند منع می کرد و اکثر زوج‌ها را فقط به داشتن یک فرزند محدود کده بود. مقامات کشورچین سالها استدلالشان این بود که سیاستهای منع ازدیاد نسل عامل کلیدی در حمایت از رونق اقتصادی کشور است.
این قانون توسط کمیسیون ملی بهداشت و تنظیم خانواده، با سیستمی از جریمه برای متخلفان و اغلب سقط جنین های اجباری اجرا شد.
کارمندان دولت و کارمندان سازمان‌های وابسته به دولت، از جمله دانشگاه‌ها، در صورت داشتن بیش از یک فرزند در معرض خطر از دست دادن شغل خود بودند. اگر والدین از پرداخت جریمه ممانعت می کردند. فرزندان دوم نمی‌توانستند در سیستم ملی خانوار ثبتنام شوند و به خدمات اجتماعی مانند مراقبت های بهداشتی و آموزشی دسترسی نداشتند.
در سال 2013، فیلمساز تحسین شده چینی بنام ژانگ ییمو و همسرش به دلیل داشتن سه فرزند به پرداخت 7.48 میلیون یوان (حدود 34 میلیارد تومان) جریمه شدند.
این سیاست منجر به سقط جنین یا کودک کشی بر اساس جنسیت، با هدف قرار دادن دختران، به دلیل ترجیح اجتماعی پسران نسبت به دختران شد.
به خانواده‌های روستایی اجازه، داشتن فرزند دوم درصورتی داده می شد که فرزند اول دختر می بود. همچنین اقلیت‌های قومی اجازه داشتن فرزندان بیشتری را داشتند. در نهایت باعث شد برخی آن را سیاست «یک و نیم فرزند» بنامند. زوج های شهری نیز در صورتی که والدین هر دو تک فرزند بودند اجازه فرزند دوم داده می شد.
 
اگر مادری دوقلو داشت چه اتفاقی می افتاد؟
سیاست تک فرزندی به طور کلی به معنای یک تولد در هر خانواده پذیرفته شد و اگر زنان دو یا چند فرزند همزمان به دنیا بیاورند، مجازات نمی شدند. گزارش‌های مختلف در رسانه‌های چینی و بین‌المللی حاکی از آن است که این خلأ باعث شده بود تا مادران از داروهای باروری برای چند قلوزایی استفاده کنند.
 
سیاست تک فرزندی چین چه زمانی پایان یافت؟
چین در سال 2016 با کاهش تعداد نیروی کار و جمعیتی که به سرعت در حال پیر شدن بود دست و پنجه نرم می‌کرد به سیاست تک فرزندی خود پایان داد و با امضای قانونی به همه زوج‌های متاهل اجازه داد تا زمان عبور از پیری جمعیت و کاهش نیروی کار، صاحب فرزند دوم شوند. در آن زمان، عبارت «تنظیم خانواده» از فرهنگ لغت حذف شد و سایر سیاست‌های طراحی شده برای منصرف کردن مردم از بچه‌دار شدن نیز به تدریج برداشته شد.
 
چرا چین تصمیم گرفت به خانواده ها اجازه دهد سه فرزند داشته باشند؟
در سال2019 تعداد 14.65میلیون نوزداد متولد شده است. و درسال 2020 مادران چینی تنها 12 میلیون نوزاد بدنیا آورده‌اند
سرشماری سال 2020 تایید کرد که مادران چینی در این سال تنها 12 میلیون نوزاد به دنیا آورده‌اند. این در حالی است که سال 2019 تعداد 14.65میلیون نوزاد متولد شدند. در سال 2020، نرخ باروری در چین 1.3 فرزند به ازای هر زن بود که کمتر از سطح جایگزینی 2.1 مورد نیاز برای یک جمعیت پایدار است.
پکن در سال 2021 اعلام کرد که به هر زوج اجازه می دهد سه فرزند داشته باشد. این در حالی است که جمعیت جوان این کشور با سرعت زیادی به سمت پیر شدن حرکت می کند.
 
 
گردآورنده: سیدعبدالعلی دهقانی، کارشناس روابط عمومی
 
منابع:
  • گروه خبری :
  • کد خبر : 6915
کلمات کلیدی
سید عبدالعلی دهقانی
خبرنگار

سید عبدالعلی دهقانی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: