• 1401/06/30 - 14:01
  • - تعداد بازدید: 564
  • - تعداد بازدیدکننده: 551
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر کاوه کاشانی متخصص مغز و اعصاب:

علائم و نشانه های آلزایمر چیست!

آلزایمر، بیماری پیش رونده ای است که در اثر گذشت زمان علائم آن بدتر می شود. در ادامه مراحل ابتلا به آلزایمر و شدت آن را بررسی می کنیم. در ابتدا آلزایمر نشانه خاصی ندارد و ممکن است فرد گاهی اوقات دچار فراموشی شود. اگر سابقه خانوادگی نیز داشته باشد باید از بدتر شدن علائم پیشگیری کند.

دکتر کاوه کاشانی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با وبدا فسا: آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که بر روی هوش، حافظه و خود مراقبتی اثر می گذارد. آلزایمر سلول های بافت خاکستری مغز را تخریب و همچنین این بیماری در زندگی روزمره تداخل ایجاد می‌کند.

معمولا آلزایمر بعد از سن 65 سالگی رخ می دهد. اگر آلزایمر قبل از 65 سالگی رخ داد، آلزایمر زودهنگام نامیده می شود. آلزایمر درمان قطعی ندارد ولی می توان با روش‌هایی پیشرفت آن را کند کرد.

 

علائم و نشانه های آلزایمر

نشانه های آلزایمر به تدریج ظاهر می شوند. اثرات آن به آرامی باعث زوال سلول های مغز می شوند.

فراموشی اشخاص و نام آن‌ها مخصوصا اعضای خانواده، از یاد بردن اشیاء، مکان ها، اختلال در تصمصیم گیری، قضاوت و تفکر، اختلالات خلقی و عدم تعادل هیجان و پرخاشگری و… از علائم و نشانه های آلزایمر می باشداین بیماران به مرور دچار بیماری‌های حرکتی و تنفسی می شوند و مشکلات قلبی در آن‌ها به وجود می‌آید.

اختلال و مشکل در تکلم، عدم توانایی و کاهش در بهداشت شخصی فرد، دوری یا عدم ارتباط با خانواده و جامعه سوالات یا مکالمات تکراری، گم کردن وسایل شخصی، کاهش شنوایی و بویایی و بینایی نیز جزء علائم ابتلا به آلزایمر هستند.

 

دلایل ابتلا به آلزایمر

علت های ابتلا به آلزایمر می تواند در هر فردی متفاوت باشد. هر فردی ممکن است دچار آلزایمر شود ولی احتمال ابتلا در برخی افراد بالا است.

سابقه خانوادگی و سن از عوامل ابتلا به آلزایمر است.

عوامل ذکر شده احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد و نمی توان گفت که به صورت قطعی باعث این بیماری خواهند شد. عوارض آلزایمر در تمام افراد یکسان نیست و ممکن است برای برخی به صورت خفیف و برای برخی به صورت شدیدتر بروز یابد.

 

چگونه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهیم؟

. به صورت منظم ورزش کنید.

. سیستم قلب و عروق خود را هر چند وقت یکبار بررسی کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

. بیماری هایی مانند فشار خون بالا، چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی را کنترل و مدیریت کنید.

. از سیگار کشیدن خودداری کنید.

. حتما رژیم غذایی سالم و متنوعی از انواع ویتامین ها را برای خود تهیه کنید. از سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده کنید. و از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.

. در تمام طول عمر از آموزش ها استفاده کنید و همیشه در حال یادگیری باشید. برای چالش های متفاوت از مغز خود کار بکشید.

. در زندگی اجتماعی خود فعال باشید و حتما فعالیت هایی داشته باشید.

. هر روز به اندازه کافی استراحت داشته باشید. آرامش خود را حفظ کنید و از استرس و اضطراب خودداری کنید.

 

مراحل ابتلا به آلزایمر

آلزایمر، بیماری پیش رونده ای است که در اثر گذشت زمان علائم آن بدتر می شود. در ادامه مراحل ابتلا به آلزایمر و شدت آن را بررسی می کنیم.

در ابتدا آلزایمر نشانه خاصی ندارد و ممکن است فرد گاهی اوقات دچار فراموشی شود. اگر سابقه خانوادگی نیز داشته باشد باید از بدتر شدن علائم پیشگیری کند.

در مرحله بعدی فرد دچار کاهش حافظه و تمرکز می شود. اختلال فیزیکی و ذهنی خفیف در این مرحله مشاهده می شود.

سپس عدم توانایی فرد در انجام کارهای روزانه و از دست دادن حافظه برای فرد اتفاق می افتد.

در مرحله بعدی فرد به تنهایی نمی تواند زندگی خود را ادامه دهد و نیاز به مراقبت دارد. در نتیجه نیاز به کمک عزیزان یا پرستار است. در صورت شدت علائم ، فرد در انجام کارهایی مانند خوردن ، آشامیدن و لباس پوشیدن نیز دچار مشکل می شود. در این مرحله فرد نیاز به کمک بیشتری دارد. در آخر نیز، در مرحله نهایی ابتلا به آلزایمر، فرد قدرت تکلم و ایجاد حالات و احساسات خود را از دست می دهد.

 

تشخیص آلزایمر

در صورت داشتن علائم فوق که بررسی کردیم، فرد باید برای انجام آزمایشات به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نماید. بهتر است در مراحل ابتدایی مراجعه کند تا از شدت ابتلا به آلزایمر پیشگیری شود. پزشک در خصوص علائم، سابقه خانوادگی، داروهای مصرفی و بیماری هایی که فرد دارد سوال می‌کند.

اگر پزشک تشخیص داد که نیاز به آزمایش است. تست هایی را برای بیمار تجویز می کند. تست ها شامل تست ها و آزمایشات فیزیکی، ذهنی، نورولوژیکی و تصویربرداری می باشد.

اندازه گیری فشار خون و دمای بدن، بررسی ضربان قلب جزء معاینه های فیزیکی پزشک می باشد. در آخر نیز از مغز تصویربرداری می کند.

تصویربراری‌ها شامل تصویربرداری رزونانس مغناطیس MRI ، سی تی اسکن ، توموگرافی گسیل پوزیترون PET می باشند.

تنها راه قطعی برای تشخیص آلزایمر ، بررسی بافت مغز پس از مرگ است.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 6916
کلمات کلیدی
خبرنگار سیستم
خبرنگار

خبرنگار سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: